Entreprenörskap innebär att initiera och realisera förändringar. De flesta entreprenörer välkomnar och respekterar samhällets lagar och regler eftersom de ger stödjande ramar för det egna förändringsarbetet. Men några entreprenörer bryter mot gällande normer, ibland rentav mot lagen. Vissa av dem är olydiga därför att de vill driva sina verksamheter efter eget tycke, andra för att de ser som sin huvuduppgift att utmana vad som tas för givet av medborgare, organisationer och myndigheter. Vi kallar dessa revoltörer för radikala entreprenörer. I boken sätts det radikala entreprenörskapet in i ett bredare sammanhang. Dess tyngdpunkt ligger dock på ingående porträtt av åtta entreprenörer som alla utmanat den svenska samhällsordningen, bland andra riksprovokatören Lars Vilks, nöjeskungen Bert Karlsson och nycirkusens drottning Tilde Björfors. Deras livsverk och syn på Sverige som arena för entreprenörskap granskar författarna ur olika perspektiv. Det är en analys som bland annat avslöjar entreprenörernas intima allianser med media och höga närvaro på kulturens arenor. Författarna diskuterar också ingående hur bokens lärdomar kan vitalisera den akademiska skolningen på tre viktiga utbildningsområden, nämligen lärarprogrammen, hälsoutbildningarna och program inom kultursektorn.
Läs mer om Radikala entreprenörer : rebeller och samhällsförnyare
Hitta Ekonomi & Management även hos: