Kollegiala arbetsformer är numera vanliga i skolutvecklingssammanhang. Men hur går sådant arbete till rent praktiskt? Hur kommer du i gång och hur uppnår du kvalitet i lärprocesserna? Praktisk handbok i kollegialt lärande ger läsaren insikt i utvecklingsarbetets olika delar och erbjuder beprövade metoder för att leda arbetet framåt. Boken beskriver exempelvis hur du:• formulerar mål med utgångspunkt i elevers/barns lärande • utför en nulägesanalys• strukturerar demokratiska samtal i grupp• stärker gruppens förmåga till reflektion• integrerar forskning i utvecklingsarbetet• bibehåller fokus på undervisningens/verksamhetens kärnprocesser• leder utvecklingsprocesser. Boken riktar sig till verksamma pedagoger i skola och förskola. Den är särskilt relevant för personer som leder utvecklingsarbete till exempel förstelärare arbetslagsledare och processledare.
Läs mer om Praktisk handbok i kollegialt lärande – Leda utvecklingsarbete i skola och förskola
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: