Är förskoleklassen en bro mellan förskola och skola? Eller en isolerad ö för sexåringar? För barnen innebär den två övergångar mellan olika skolformer på mindre än ett år. Hur hanterar man det som pedagog? Hur skapas bra övergångar? Och vilken information får lämnas över mellan de olika lärargrupperna? Möt pedagoger och skolledare, forskare, psykologer och jurister som diskuterar och berättar om villkor och förutsättningar i förskoleklassens verksamhet. Perspektiv på övergångar vänder sig till alla som arbetar i förskola, förskoleklass och de tidiga åren i skolan samt till skolledare och lärarstudenter. Bokens författare Helene Lumholdt är journalist och har bevakat utbildningsfrågor i många år. Innehåll Inledning Att möta något nytt De viktiga relationerna Gemensam arena för pedagoger Möte i gränslandet På besök i skolan Forskning om övergångar Att utgå från vad barn vet och kan Tre parter i samtal Den svåra sekretessen Vad är det som gäller? Att skapa riktlinjer tillsammans Hur tidigt är tidigt? Att särskilja barn Ritualer och passageriter Litteratur
Läs mer om Perspektiv på övergångar : förskola-förskoleklass-skola