Perspektiv i fritidshem beskriver hur en och samma händelse i fritidshemmet kan betraktas och förstås på flera sätt beroende på vetenskapligt perspektiv. Vart vi riktar blicken är avgörande för vad vi får syn på vilket också påverkar hur vi väljer att handla. Att se på samma händelse utifrån olika perspektiv hjälper oss att i högre grad förstå vad som pågår i fritidshemmet hur barns och personals ageranden påverkar varandra samt hur olika beteenden får effekter i verksamheten. Perspektiv i fritidshem inleds med ett fiktivt fritidshemsråd med barn och personal. Utifrån detta tänkta samtal går författaren igenom teoretiska vetenskapliga perspektiv med relevans för fritidshemmets praktik. Vad händer med samtalet och personerna när vi utgår från exempelvis ett barndomssociologiskt socialkonstruktionistiskt läroplansteoretiskt eller diskursanalytiskt perspektiv. Perspektiv i fritidshem riktar sig främst till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem som bland annat kan ha stor nytta av boken för att reflektera kring fritidshemmets verksamhet och i valet av vetenskapligt perspektiv till examensarbetet.
Läs mer om Perspektiv i fritidshem