Lärares pedagogiska ledarskap är ett komplext hantverk. Ofta är det svårt att beskriva vad som egentligen sker i samspelet med eleverna men med stöd av olika teorier kan det bli synligt. Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus vill inspirera lärarstudenter lärare och lärarutbildare att reflektera över olika konflikter som dagligen uppstår i skolans värld för att kunna förhålla sig till dem. Pedagogiskt ledarskap utgörs till stor del av att hantera dagliga konflikter och för att lyckas med detta behövs kunskap och färdighet. Kunskap hjälper lärare att analysera situationer och utveckla förståelse för hur man konstruktivt kan hantera svåra situationer och mindre störningar. I Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus utgår författarna från olika konkreta situationer som lärare står inför och väver samman teorier och praktisk konflikthanteringskunskap. Varje situation beskrivs utifrån lärarens position som pedagogisk ledare och i relation till olika kunskapsområden såsom hantering av klassrumssituationer sociala relationer mobbning juridifiering värdegrund och demokrati. Ilse Hakvoort är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Agneta Lundström är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad pedagogik vid Umeå universitet.
Läs mer om Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus