Är pedagogik en vetenskap? Vilka bildningstraditioner ligger bakom den svenska skolans utveckling? Hur styrs skolan som organisation? Hur utvecklas människan som individ respektive gruppvarelse? Vad utmärker vuxnas lärande och utveckling? Finns det ett didaktiskt samband mellan undervisning och inlärning? Vilka modeller finns det för forskning och pedagogiskt utvecklingsarbete? Dessa och många andra frågor tas upp i denna grundbok i pedagogisk teori och praktik. Boken vänder sig till alla som står inför sitt första möte med pedagogikämnet – antingen som akademiskt ämne eller som en del i lärarutbildningen. Författaren utgår från konkreta pedagogiska frågeställningar samt ger en fyllig introduktion till de viktigaste pedagogiska teorierna och deras praktiska tilllämpning. Till varje kapitel ges rikligt med litteraturförslag för fördjupade studier. Boken fungerar därmed utmärkt som kunskapskälla i samband med problembaserad inlärning (PBI). Boken är avsedd för lärarutbildning samt andra samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar inom universitet och högskola. Den är också mycket användbar i samband med lärarfortbildning. E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 1997.
Läs mer om Pedagogiska frågeställningar