Inom pedagogiken finns det idag ett växande intresse för sociologiska teoribildningar. De klassiska pedagogiska teorierna trängs tillbaka samtidigt som man i allt högre grad arbetar med pedagogikens sociala kontext. Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv är ett bidrag till denna utveckling. Antologin ger en introduktion till ett antal sociologiska tänkare som spelar en viktig roll i den pedagogiska debatten: Karl Marx och Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe samt Anthony Giddens. Utgångspunkten för presentationen är de olika uppfattningar av förhållandet mellan pedagogik, bildning, socialisation, habitus och identitet som dessa författarskap representerar. De samhällsteorier som beskrivs kan tillsammans ge en djupare förståelse av den sociala värld som pedagoger lever i och som inte bara påverkar dem i deras yrke utan också är avgörande för pedagogisk praxis. Titeln Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv understryker att pedagogik inte bara är en fråga om goda avsikter. Utbildning och lärande är underkastad sociala förhållanden som också måste värderas sociologiskt. Boken vänder sig främst till studerande vid lärarutbildningen och annan pedagogisk utbildning samt till studerande inom social- och vårdutbildning. Den erbjuder även värdefull läsning för yrkesverksamma inom dessa områden och för alla andra som är intresserade av pedagogiska problemställningar. Översättning: Ingemar Johansson
Hitta Samhälle & Politik även hos: