Pedagogens vardag är fylld av möten med elever, kolleger och föräldrar. Det är inte alltid man hinner tänka igenom ett beslut, ett råd eller en handling. Vad säger man till en arg förälder, en missnöjd elev eller en kollega som kränker sina elever? Och vad gör man med de känslor som väcks i sådana situationer? Hur kommer det sig att en del blir djupt sårade, rädda eller provocerade av uttalanden eller handlingar som andra inte verkar bry sig om alls? Och vad är det som gör att en del pedagoger verkar klara svåra samtal och konflikter mycket bättre än andra? Boken beskriver hur känslomässig mognad påverkar sättet att hantera olika vardagssituationer i skolan. Förmågan att skapa goda relationer till andra människor analyseras och nyare forskning på området redovisas. Affekten skam har fått ett särskilt kapitel, eftersom just denna känsla i så hög grad försvårar inlärning. Förmågan att handskas med egna – och andras – känslor går att utveckla även i vuxen ålder. I bokens två sista kapitel ges olika förslag på hur detta kan ske. I sju konkreta exempel hämtade från skolans vardag kan läsaren använda de beskrivna teorierna och resonemangen för att hitta sammanhang, mening och möjliga handlingsalternativ. Boken är avsedd för lärarutbildningen och för fortbildning av olika yrkesgrupper inom skola och omsorg.
Läs mer om Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad