Harry Crews (1935-2012), ibland benämnd som ’Sydstaternas Rabelais’, är den obestridde gudfadern inom den alternativa sydstatslitteraturen. Han har många efterföljare,men det finns bara ett original. Trots detta finner man sällan någon av Crews texter i den uppsjö av sydstatsantologier som publiceras. Läser man Ormfesten förstår man snart varför. Nästan 40 år efter att den gavs ut drabbar den fortfarande läsaren med full kraft. Det är en nedstigning till de mörkaste vrårna inuti en rednecks dalande psyke. Texten bränner genom mörkret. 1975. Mystic, Georgia. Det börjar dra ihop sig för den årliga orminsamlingen. Joe Lon Mackey, en gång firad high- school stjärna i amerikansk fotboll, väntar motvilligt in anstormningen av ormjägare som snart kommer att fylla hans lilla trailercamping. Hans tillvaro består numera mest av att sälja smuggelsprit och att uthärda familjelivet med fru och barn. Men när han träffar en tillfällig hemvändare börjar hans eget misslyckande stå alltmer klart, och i takt med att fler och fler människor anländer till staden sätts en kedja av bisarra händelser igång som hotar att ställa allt på ända. Någonting är på väg att gå sönder. Med Ormfesten har Harry Crews skapat en makaber och oemotståndlig version av den mänskliga komedien. Han räknas som en av förgrundsfigurerna inom Grit lit-genren. Han har skrivit över tjugo romaner och har varit verksam som lärare på University of Florida i Gainesville. A Feast of Snakes utkom 1976 och presenteras nu för första gången på svenska. Sagt om Ormfesten: ’Årets stora smutsiga kulturgärning!’ — Andreas Hult, Expressen ’No number of adjectives in the thesaurus can do justice to the bizarre nature of Crews`s creations’ – Washington Post ’Ormfesten är den första av Harry Crews böcker som översätts till svenska. Jag hoppas att det inte är den sista’ — Internationalen ’…a complete emotional and spiritual breakdown of the human soul. I literally had nightmares for the next two nights.’— Ruthless reviews ’Harry Crews has a talent of his own. He begins where James Dickey (Deliverance) left off.’ – Norman Mailer ’Realistiskt mörker utan ljusning i sikte’ —Norrköpings Tidningar ’It is weird and starkly powerful.’ —Joseph Heller, author of Catch 22 ’Crews takes on the myth of the all-powerful white man by showing white men who, due to poverty and geography, are denied access to that power and have few outlets to vent their frustration. Every scene in this book displays a need for power.’— Marlena Clark ’Det är en osannolikt dyster och mörk roman, kort och lättläst men samtidigt väldigt tung; ett slags ´feel bad-litteratur´ i all sin glans /…/ Fantastiskt bra’ — Bibliotekstjänst ’God bless Harry Crews, America’s best writer. He’ll break your heart but he’ll always bring you love. They just don’t make ’em like this anymore.’ — Thurston Moore (Sonic Youth)
Relaterade produkter
Revel
I debutdiktsamlingen Sekvensen om pappersblomman strävade Christer Boberg efter att…
Damernas paradis
Klassikern bakom succéserien! Följ den spännande vardagen i 1800-talets Paris…
Kungens lilla piga
Peggy Lindström – Kungens lilla piga – arbetar på Husgerådskammaren…
Älskad aldrig glömd/Där kärleken finns
Älskad aldrig glömd Trots framgång och rikedom har Luc Cavallo…
Äventyret med julpuddingen
Trots att blotta tanken på den engelska landsbygden vintertid fick…
Och dagarna är som små sekler
Göran Greider har under tretton år delat sin tid mellan…
Piller transplantationer och säkerhetsnålar
Ett liv en klassresa en rörelse en global läkemedelsindustri och…
Kvinnan i förrådet
Del 2: Torbjörn Frisk. Polisinspektör Torbjörn Frisk är i Kalmar…
Bakom masken
Fjorton författare vars gemensamma nämnare är deras medlemskap i Facebookgruppen…
En kvinna att räkna med/Trassliga löften
En kvinna att räkna med Gage Campbell har arbetat sig…
Knallhatten – Det väschta odjur som nånsin levat
Knallhatten eller ”Li’l Abner” som den hette i original kom…