Opinionsbildning via medierna har stor betydelse för företag institutioneroch organisationer. Med hjälp av en växande kår konsulter bygger och formar man opinioner i samhället för att få till stånd politiskt gynnsamma beslut. Opionskonsulterna är numera en betydande aktör i den demokratiska processen. I Opinionsmakarna granskas och analyseras konsulternas opinionsbyggande aktiviteter ur ett demokratiperspektiv. Här beskrivs hur konsulterna arbetar vilka strategier de använder och hur de får medierna att fungera som kanaler för att få inflytande. Författaren diskuterar frågor som: Vilken roll och makt har PR- och opinionskonsulterna i samhället och i samhällsutvecklingen? Hur fungerar relationen mellan PR-aktörerna och journalisterna? I vilken grad påverkar konsulterna opinionsbildningen och den politiska beslutsprocessen? Boken är resultatet av ett forskningsprojekt om opinionskonsulter och journalistik. Författaren bygger sin bok främst på intervjuer med PR-konsulter informatörer och journalister samt ett antal fallstudier. Opinionsmakarna är lämplig i utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap och statsvetenskap på alla nivåer vid universitet och högskolor. Den är även värdefull läsning för dig som arbetar med journalistik och opinionsbildande verksamheter eller som är intresserad av opinions- och demokratifrågor. Du kan läsa vidare om kontexten till PR-fenomenet samt om den svenska PR- och informationsbranschens utveckling och verksamhet i Larsåke Larssons bok Upplysning och propaganda. Utvecklingen av svensk PR och information.
Läs mer om Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter journalistik och demokrati