Omvårdnadsteori som referensram i forskning och utveckling utgör en värdefull hjälp för uppsatsskrivande sjuksköterskestudenter genom att bidra till förståelsen för hur omvårdnadsteorier kan användas som referensram. Bokens syfte är således att skildra olika sätt att utveckla och använda sig av omvårdnadsteorier, inte att presentera omvårdnadsteorier i sig. Läs mer Under de många år som författarna har undervisat på sjuksköterskeutbildningen har de ofta mötts av frågor som: ”Varför ska vi lära oss vård- och omvårdnadsteorier? Vad har abstrakta teorier för betydelse i praktiken när vi vårdar levande människor? Vad har vi för användning av omvårdnadsteorier – och hur ska vi använda oss av dem?” När studenterna väl fördjupat sig i konkreta problem relaterade till klinisk sjukvård har de dock upptäckt ett genuint behov av en omvårdnadsteoretisk grund för att nå fram till en djupare förståelse av vårdpraktiken. Bokens kapitel är skrivna av flera framstående forskare med mångårig erfarenhet av undervisning av blivande sjuksköterskor. Den svenska översättningen har granskats av docent Lena Wiklund Gustin och professor Karin Dahlberg. Om författarna Birgit Bidstrup Jörgensen sjuksköterska, SD i utbildning och undervisning, cand.cur., lektor vid sjuksköterskeutbildningen 1995–2008, numera förlagsredaktör vid Gads Forlag, avdelningen för hälsa. Vibeke Östergaard Steenfeldt sjuksköterska, SD, PD, cand.cur., lektor vid University College Sjaelland, sjuksköterskeutbildningen i Slagelse. Från och med december 2009 doktorand vid institutionen för psykologi och utbildningsforskning, Roskilde Universitet. Översättare: Eva Björkander Mannheimer
Läs mer om Omvårdnadsteori som referensram i forskning och utveckling
Hitta Medicin även hos: