Den här boken vänder sig till alla som arbetar med barn. Den handlar om människors – barns såväl som vuxnas – existentiella frågor i dagens multikulturella samhälle. Några av de frågor som ställs i boken är: Vilka konsekvenser får det sekulariserade samhällets ”avförtrollade” livsform för barns själsliga utveckling? Vilken roll spelar livsfrågorna i barns liv? Förmedlar vi vuxna en tro på att vetenskap och teknologi kan lösa alla väsentliga problem? Finns det en risk för att vi lär barnen att inte fråga, att sluta förundras över livet? Ett genomgående tema i boken är sagornas, myternas, fantasins och det muntliga berättandets betydelse för bearbetningen av livsfrågor. Författaren förmedlar fakta och tankegångar från en rad skilda områden och hans förhoppning är att denna sammanställning ska stimulera läsaren till egna reflektioner, till att granska sina egna grundantaganden och se på dem med nya ögon. Denna andra upplaga har utökats med två nya avsnitt. Det ena handlar om människosyn och genteknik, det andra behandlar innebörden av religiös tro. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare, förskollärare och fritidspedagoger. Den vänder sig även till andra yrkesgrupper som i sitt arbete kommer i kontakt med barn. Andra upplagan
Läs mer om Om undran inför livet – Barn och livsfrågor i ett mångkulturellt samhälle