Olika sätt att läsa : om barn med funktionsnedsättningar och deras läsning

Olika sätt att läsa : om barn med funktionsnedsättningar och deras läsning

Alla barn behöver böcker! Alla människor är olika och det finns också många olika sätt att läsa. Barn och ungdomar med läsnedsättningar använder sig ofta av andra lässätt och behöver andra typer av medier än de vanliga tryckta böckerna. Som lärare eller bibliotekarie är det viktigt att vara medveten om de olika lässätt som finns. För att hitta rätt bok till rätt läsare måste man också känna till vilka medier som erbjuds. Med hjälp av Olika sätt att läsa kan anhöriga, medlemmar i funktionshinderorganisationer, lärare, bibliotekarier eller andra som möter barn och ungdomar med funktionsnedsättningar i sitt arbete skaffa sig kunskap om de olika lässätt och de olika medier som existerar: lättlästa böcker, talböcker, teckenspråksböcker, punktskriftsböcker, pictogram, bliss, böcker med teckenstöd, böcker med taktila bilder eller bra appar och datorprogram. På biblioteket är de tillgängliga medierna i allmänhet exponerade på så kallade Äppelhyllor. Men det räcker inte att biblioteket har böckerna, det krävs också kunskap om barnens läsnedsättningar och om hur man bemöter barnen på ett bra sätt. Det krävs effektiv marknadsföring för att nå ut till målgruppen. Även dessa frågor behandlas i boken. I boken medverkar experter och sakkunniga verksamma inom områden som rör barn och ungdomar med funktionsnedsättningar och deras möjligheter att få tillgång till det som läsning kan ge – oavsett om det sker via tryckta böcker eller via tillgängliga medier.

Läs mer om Olika sätt att läsa : om barn med funktionsnedsättningar och deras läsning

Olika sätt att läsa : om barn med funktionsnedsättningar och deras läsning

Litteraturvetenskap

    Hitta Litteraturvetenskap även hos:





Rulla till toppen