Linda Boström Knausgårds tredje unisont hyllade roman »Oktoberbarn är en djärv bok genom sin trohet till litteraturen och språket snarare än till förnuftet och vetenskapen. Jag hoppas att denna bok får många läsare.« Mikaela Blomqvist Göteborgs-Posten »Linda Boström Knausgård Oktoberbarn sparkar luften ur mina lungor. Jag räknar bakåt när läste jag senast en roman som slog mig i bojor på detta sätt?« Martina Montelius Expressen »Linda Boström Knausgård skriver som om det gällde livet. Romanen har den tyngden och den paradoxala lättheten. Med detta skoningslöst vackra språk drar hon läsaren med sig in i sitt mörker.« Ann Lingebrandt Sydsvenskan Periodvis mellan 2013 och 2017 är författaren tvångsinlagd på en psykiatrisk avdelning där hon utsätts för upprepade serier ECT-behandlingar det vill säga elektricitet som framkallar ett slags epileptisk kramp. Behandlingen är vanlig och anses vedertagen för många psykiska åkommor men forskare är ännu oense om dess effekter och bieffekter. För författaren började liv och minnen försvinna redan medan behandlingarna på »fabriken« pågick. Linda Boström Knausgårds tredje roman Oktoberbarn är en ursinnig uppgörelse med psykiatrin men också ett allt mer desperat minnesarbete en ojämn kamp mot dörrar som slutgiltigt stängs där barndom ungdom äktenskap föräldraskap och skilsmässa flimrar förbi och människor och platser träder fram i blixtbelysning. En förtvivlad bok helt utan försvar en berättelse som i grund och botten bara vill finnas kvar. LINDA BOSTRÖM KNAUSGÅRD debuterade som poet 1998. Hennes första roman Helioskatastrofen (2013) belönades med Mare Kandre-priset. Romanen Välkommen till Amerika nominerades till Augustpriset 2016 och har översatts till tretton språk. »Linda Boström Knausgård skriver in sig i ett universum med Agnes von Krusenstjerna Sylvia Plath och Janet Frame. Den är mindre litterär än hennes tidigare verk och kanske just därför i sin sårbara ickeperfektion så överväldigande. Man glömmer den inte.« Ulrika Milles SVT Kulturnyheterna »Linda Boström Knausgård skriver som i en dröm. Det är kusligt det är gripande. Och jag tycker hemskt mycket om det.« Jenny Högström Aftonbladet »Linda Boström Knausgård skriver med sitt karakteristiska driv i språket ett slags uppfordrande andan i halsen. Med poetisk precision balanserar hon upp den desperationen gör det akut angelägna brännande också för läsaren.« Therese Eriksson Svenska Dagbladet »Intensivt och plågsamt ja och att som tillägg hävda att det är bra känns bara osmakligt och futtigt när det är skrivet med så hög personlig insats.« Björn Kohlström Jönköpings-Posten »Linda Boström Knausgårds språk är följsamt som vatten som emellanåt porlar emellanåt stelnar till is. Som läsare blir jag b
Relaterade produkter
Revel
I debutdiktsamlingen Sekvensen om pappersblomman strävade Christer Boberg efter att…
Damernas paradis
Klassikern bakom succéserien! Följ den spännande vardagen i 1800-talets Paris…
Kungens lilla piga
Peggy Lindström – Kungens lilla piga – arbetar på Husgerådskammaren…
Älskad aldrig glömd/Där kärleken finns
Älskad aldrig glömd Trots framgång och rikedom har Luc Cavallo…
Äventyret med julpuddingen
Trots att blotta tanken på den engelska landsbygden vintertid fick…
Och dagarna är som små sekler
Göran Greider har under tretton år delat sin tid mellan…
Piller transplantationer och säkerhetsnålar
Ett liv en klassresa en rörelse en global läkemedelsindustri och…
Kvinnan i förrådet
Del 2: Torbjörn Frisk. Polisinspektör Torbjörn Frisk är i Kalmar…
En kvinna att räkna med/Trassliga löften
En kvinna att räkna med Gage Campbell har arbetat sig…
Bakom masken
Fjorton författare vars gemensamma nämnare är deras medlemskap i Facebookgruppen…
Knallhatten – Det väschta odjur som nånsin levat
Knallhatten eller ”Li’l Abner” som den hette i original kom…