Nytt land och ny skola tar upp frågor kring vad det innebär för unga människor att bryta upp från sitt hemland och börja om på nytt i ett annat land. Ulrika Jepson Wigg vill skapa förståelse för flyktingars situation och låta denna grupp, som man ofta talar om och har åsikter om, själva få komma till tals och berätta om sina erfarenheter. Hon problematiserar och diskuterar även skolans viktiga roll för elever, som har flytt från sitt hemland, och deras upplevelse av mötet med det nya landet. Läs mer Författaren behandlar bland annat följande angelägna frågor: Vad händer med en ung människa som tvingas fly till ett nytt land? Vilka erfarenheter finns av att börja om med ett nytt skolsystem och ett nytt språk? Vilka aspekter är viktiga när man ska skapa ett nytt liv i ett nytt land och hur påverkar det identitetsskapandet? Hur kan jag som lärare möta dessa elever på ett bra sätt? Dessa frågor diskuteras med utgångspunkt i intervjuer både med unga flyktingar och med lärare som arbetar med nyanlända elever. Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma grund- och ämneslärare, SFI-lärare och studenter i svenska som andraspråk, liksom alla som arbetar med barn och ungdomar med flyktingbakgrund. Om författarna Ulrika Jepson Wigg är verksam som forskare och lärare vid Stockholms universitet, och undervisar bland annat på lärarutbildningen. Hon disputerade i pedagogik 2009 och boken bygger på hennes avhandling Bryta upp och börja om: Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet.
Läs mer om Nytt land och ny skola – Berättelser om att bryta upp och börja om