Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen beskriver den normkritiska pedagogikens grunder samt ger konkreta förslag på hur universitetslärare kan synliggöra och utmana normer gällande genus, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, etnicitet, ras och funktionsförmåga i sin undervisning. Normkritiken innebär att kritiskt granska hur vissa identiteter görs till den självklara normen, medan andra osynliggörs eller nedvärderas. I bokens fokus står frågorna: Vilka normer påverkar vår och våra studenters syn på grupptillhörighet? Hur kan normkritiken kopplas till den högre utbildningens uppdrag och värdegrund? Vilka normkritiska pedagogiska metoder kan vi tillämpa när vi utformar våra kurser? Hur kan vi förhålla oss till kollektiv identitet, olikhet och makt i val av kursmaterial och i klassrumsprocesserna? Förutom likabehandling av studenter, lyfter boken fram vikten av att ge studenter tillfällen att träna sin egen förmåga att känna igen och motverka ojämlika normer. Den högre utbildningen ger, förutom yrkeskunnande, verktyg att påverka utformningen av framtidens samhälle, och en normkritisk hållning gör det möjligt att tillämpa förvärvade akademiska kunskaper med större omsorg gentemot andra. Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen vänder sig i första hand till universitetslärare, men kan användas av lärare och skolledare inom andra skolformer. Boken lämpar sig även som en introduktion till normkritiskt tänkande för yrkespersoner verksamma utanför utbildningssektorn.
Läs mer om Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen