Normkreativitet i barn- och ungdomslitteraturen

Normkreativitet i barn- och ungdomslitteraturen

Under hela vår livstid omges vi av normer som vi måste förhålla oss till. Det kan till exempel handla om vad vi gör, vad vi har på oss, vem vi är, hur vi ser ut och vem vi är tillsammans med. Var och en har rätt att få utvecklas som den unika individ den är och intebegränsas av normer. Normkreativitet i barn- och ungdomslitteraturen lyfter fram barn- och ungdomsböcker som på något sätt vidgar våra traditionella normer. Det är en tipsbok som innehåller sammanfattningar om barn- och ungdomsböcker som presenteras under åtta olika rubriker: kropps- och funktionsnormer, könsnormer, etnicitetsnormer,familjenormer, sexualitetsnormer, socioekonomiskanormer, genusnormer och övriga normer. Det finns mer än 250 sammanfattningar och därtill många förslag på fler titlar. Genom att presentera och arbeta med normkreativa böcker kan vi låta alla barn och ungdomar få känna igen sig och känna sig inkluderade i den litteratur som de tar del av, i överensstämmelsemed deras hår- och hudfärg, familjeform, funktionsspektra, könsroller, sexualitet, etnicitet etcetera. Maria Heimer har arbetat som utvecklingspedagog på Resurscentrumi Staffanstorps kommun. 2008 utsågs hon till Åretsskolbibliotekarie och året därpå utsågs skolbiblioteketsom hon arbetade på till Årets skolbibliotek.

Läs mer om Normkreativitet i barn- och ungdomslitteraturen

Normkreativitet i barn- och ungdomslitteraturen

Litteraturvetenskap

Hitta Litteraturvetenskap även hos:





Rulla till toppen