Steget ur dockhemmet blir en logisk triumf.’ Expressen ’Det är en elegant vidgning av Noras liv som Helle åstadkommer hon ger henne ett fullständigt liv’ Aftonbladet Nora Helmers utveckling från en undergiven docka i ett förljuget äktenskap till en kvinna som går sin egen väg (genom att gå sin väg) sker i tre akter: från det på ytan idylliska julpyntet över avslöjandet som förfalskare den vilda tarantelladansen räddningen från att ha blivit avslöjad som brottsling och den samtidiga insikten att maken inte bryr sig om henne utan bara sig själv. Porten slår igen. Ridå. I Merete Pryds Helles roman får vi följa hur Nora kommer till insikt om sig själv inte i tre akter utan under ett helt liv. Hon har alltid blivit behandlad som ett barn först av fadern sedan av maken men genom kvinnor i sin närhet förmått att utvecklas intellektuellt såväl som sexuellt och på så sätt leva ett parallellt liv. Hennes kärlek till maken är stor hon har till och med förfalskat sin fars underskrift för att genom ett lån kunna bekosta en resa för att rädda hans hälsa efter ett sammanbrott. Men i Italien förstår hon att ju mer kraft maken får desto tommare blir hon. Så när julen närmar sig i familjen Helmers hem är vi läsare väl rustade för det slut vi så väl känner. Och några verkliga överraskningar har vi fått på vägen. I översättning av Stewe Claeson. ’Flickhustrupsykologin och samlevnadens förställningskonst är motorn i Ett dockhem men Pryds Helle skruvar alltsammans till en drömlikt förvriden tillvaro för Nora. Männens falska bilder av henne förvandlar varat till en tableau vivant i en både koncentrerad och generös roman som slutar med det hisnande hoppet.’ Dagens Nyheter
Hitta Skönlitteratur även hos: