Naturvetenskap och teknik för förskolanNaturvetenskap och teknik är spännande, roligt och inbjuder till lekfullt utforskande tillsammans med barnen. Utomhusmiljön används ofta för fri lek, men utevistelsen kan bidra med så mycket mer. Solens glitter i frosten på senhösten kan väcka många frågor både kring vattnets former och kring ljus och optiska fenomen. Såpbubblans dans över gården kan också inbjuda till funderingar över ljus, färger och vart vinden blåser. Barn är upptäckare och utforskar sin omgivning på ett naturvetenskapligt sätt med hela kroppen. En strategi för barns lärande är att medverka till att barn blir nyfikna och under sker omvärlden. Vägen till detta är att få barn att känna lust och glädje i lärandet. Det gäller att ta vara på barns upptäckter. Målen kring naturvetenskap och teknik har förtydligats i och med revideringen av läroplanen för förskolan. Vi vill med den här boken visa att naturvetenskap och teknik med utomhusmiljön som inspiration är lustfyllt och utvecklande.
Läs mer om NATURVETENSKAP OCH TEKNIK I FÖRSKOLAN : MED UTEMILJÖN SOM INSPIRATION
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: