Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag

Hur kan man genomföra de motsägelsefulla uppdrag som slås fast i förskolans läroplan – att både förmedla ett kulturarv och att främja mångfald? Är det ens möjligt att genomföra båda uppdragen? Läs mer Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag belyser hur personal, barn och föräldrar hanterar etnisk och språklig mångfald i förskolans praktik. Med hjälp av empiriska nedslag analyseras vardagliga händelser, aktiviteter och interaktioner. Situationer med bland annat lek, samtal och rekrytering tas upp och problematiseras. Boken behandlar också viktiga perspektiv och begrepp inom området och beskriver hur det mångkulturella uppdraget har förändrats över tid. Genom att fokusera på förskollärarnas arbete och de ideologiska och didaktiska dilemman som kan uppstå rörande barns flerspråkighet och integration vill författarna skapa reflektion och kritisk diskussion om förskolans uppdrag i ett mångkulturellt samhälle. Boken vänder sig framför allt till studerande vid förskollärarprogrammet och till anställda i förskolan, men är även av intresse för tjänstemän och politiker med ansvar för förskolan. Om författarna Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag är skriven av fem forskare. Huvudredaktörer är Polly Björk-Willén, lektor i pedagogiskt arbete, Sabine Gruber, fil.dr i etnicitet och Tünde Puskás, lektor i pedagogiskt arbete och fil.dr i etnicitet, samtliga vid Linköpings universitet.

Läs mer om Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen