Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv

Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv

På många förskolor, kanske de allra flesta, är musik ett stående inslag. Det sjungs, det spelas och det dansas. Barnen producerar, brukar och tolkar musik. Musikskap i förskolan handlar om musikstundernas didaktik. Med begreppet musikskap som utgångspunkt ställer författaren frågor som: Vilket är egentligen musikstundens innehåll och hur presenteras eller iscensätts det? Vilka är aktörer i musikstunden och hur framträder dessa? Läs mer Boken erbjuder alternativa sätt att fundera kring musikstunder och presenterar didaktiskt grundade begrepp. Ett central begrepp i boken är musikskap I detta begrepp möts empiri och teori, och det belyser ämnet musik från olika håll. Begreppet musikskap inbjuder till såväl kritiska som kreativa reflektioner. Musikskap i förskolan vänder sig främst till studenter på förskollärarprogrammet. Om författarna Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och doktor i pedagogik. Hon leder en förskollärarutbildning med musikprofil på Malmö högskola och hennes forskningsintresse rör bland annat musik och förskola.

Läs mer om Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv

Musikskap i förskolan : musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen