Att väcka intresse för läsning hos läsovana ungdomar kan vara en utmaning. Men Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, har hittat arbetssätt som eleverna har anammat, vilket även återspeglas i förbättrad läsförståelse och läshastighet. Med en inkluderande och digital undervisning når hon framför allt de elever som upplever läsning som svårt och det beskriver hon i boken Mötet med texten inkluderande läsundervisning . Jenny Edvardsson är förstelärare på Wendesgymnasiet i Kristianstad och undervisar främst elever på yrkesprogram. 2015 fick hon Amy-priset från Myndigheten för tillgängliga medier samt det Pedagogpris som delas ut årligen av Lärarförbundet i Kristianstad. Samma år var hon en av finalisterna till utmärkelsen Guldäpplet . Jenny Edvardsson drivs av en stark vilja att få alla elever att lyckas. Hon utgår från ungdomarnas perspektiv och tänker brett kring lärande. Digitala verktyg och tillgängliga medier är en självklar del i undervisningen. . Ur motiveringen till Amy-priset. Innehåll Förord Inledning Framgångsfaktorer i min undervisning Att arbeta med skönlitterära texter Att arbeta med faktatexter Att arbeta med multimodala texter Slutord Litteratur
Läs mer om Mötet med texten : inkluderande läsundervisning