Det är 1950-tal på ett tämligen förfallet gods på Englands landsbygd. Där bor den brådmogna Flavia de Luce, med en hjärna skarp som en knivsegg. Hon älskar det kemilaboratorium hon fått ärva efter sin döda mor. Speciellt fascinerad är hon av gifterna som kommer väl till pass i de raffinerade hämndaktioner hon vill iscensätta när hennes två äldre systrar gör livet surt för henne. En dag kommer en berömd dockteater till byn. Den leds av Rupert Porson, rikskänd tv-celebritet. Man upplåter byns kyrka åt teatern, men det vill sig inte bättre än att Porson bränns till döds i ett elektriskt haveri mitt under en föreställning. Flavia förstår genast att det inte rör sig om en olyckshändelse. Med sina barnsliga men förslagna frågor får hon människor att berätta om länge gömda hemligheter. Hur kommer det sig att en gammal tysk krigsfånge var närvarande både nu och när man hittade en femårig pojke hängd för många år sedan? Vad har byns kyrkoherde för koppling till händelserna? Och den tokiga kvinnan som bor i skogen – hon vet något. Mord är ingen barnlek är den andra av sju deckare med Flavia som huvudperson. BBC planerar en tv-serie baserade på böckerna med samma manusförfattare som skrev Barnmorskan i East End . ALAN BRADLEY är född och uppvuxen i Kanada och gick i tidig pension på 1990-talet för att börja skriva. För den första Flavia-deckaren, Den bittra pajens sötma (Lind & Co, 2014), vann Bradley ett Daggerpris för bästa debutroman. ’Kvickt och trivsamt.’ Margareta Wiman, Östgöta-Correspondenten ’ Den bittra pajens sötma var rolig, men i Mord är ingen barnlek är både intrigen och gestaltningen ännu bättre. Beskrivningen av dockteatern är så noggrant utmejslad att man som läsare blir avundsjuk på publiken som faktiskt fick se denna föreställning. [Bradley] målar upp en idyllisk bild av en förfallen, lantlig miljö där en vetgirig unge kan flänga runt på sin cykel och upptäcka världen, och äventyren aldrig blir för blodiga. Dessutom har [boken] nästan det snyggaste omslag jag har sett.’ Lotta Olsson, Dagens Nyheter ’Om Flavia de Luce fanns på riktigt skulle hon vara både odräglig och skrämmande. […] Men nu är hon en angenäm bekantskap i en klassisk deckare […] Småputtrigt och mycket engelskt’ Eva Åström, Expressen ’pusseldeckare som cirklar kring Flavia och hennes ärvda kemilaboratorium, med vars hjälp hon löser mord, alternativt hämnas på sina systrar. Balansen mellan det barnsligt naiva och djupt allvarliga är tilltalande. […] Det förvånar mig inte det minsta att BBC planerar att göra tv-serie av böckerna.’ Karina Sundkvist, Piteå-Tidningen
Läs mer om Mord är ingen barnlek