Denna Kunskapsplan, utgiven av Svenska Montessoriförbundet, visar hur montessoripedagogiken kan fungera inom ramen för den svenska nationella läroplanen i grundskolan.Kunskapsplanen Montessoripedagogik i skolan, en väg mot målen är det första ramverk med mål, innehåll och metoder som skrivits för montessoriskolor i Sverige. Den består av två delar: Den första är en beskrivning av montessoripedagogiken, historiskt såväl som av idag och vad som utmärker arbetet i ett montessoriklassrum. Därefter följer en genomgång av den svenska läroplanens olika ämnen där de nationella kunskapskraven presenteras tillsammans med en genomgång av mål och innehåll inom montessoripedagogiken. Författare till Kunskapsplanen, Montessoripedagogik i skolan, en väg mot målen är Kristina Skjöld Wennerström och Mari Bröderman Smeds, båda har varit verksamma som montessorilärare, rektorer och arbetat med montessorilärarutbildningar. Kristina och Mari har även startat montessoriförskolor och -skolor och skrivit boken Montessoripedagogik i förskola och skola.
Läs mer om Montessoripedagogik i skolan – en väg mot målen : Kunskapsplan för montessoriskolor