Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken

Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken

Britta Olofsson har sedan ungdomen varit engagerad i jämställdhetsfrågor. Ändå satte hon som förskollärare ofta pojkarna i första rummet. Hur kunde det bli så? Att flickor har mycket att vinna på ett genusarbete stod så småningom klart för henne. Men pojkar – vad har de att vinna på jämställdhet och hur jobbar man med dem? Och vad går ett genusarbete egentligen ut på? Med hjälp av många praktiska exempel, från sitt eget liv och den egna förskolan, belyser Britta Olofsson genusteorier och könsmönster. Hon beskriver hur modern genusforskning kan omsättas i praktisk pedagogik så att båda könen blir vinnare. Boken vänder sig till lärarstuderande och personal inom förskola och skola, men även till föräldrar och andra som vill öka sitt medvetande inom området. Britta Olofsson är förskollärare och filosofie kandidat. År 2005 fick Brittas arbetsplats, förskolan Stormhatten, Härnösands kommuns jämställdhetspris. Innehåll: Könsmönstren Att värdera kön Könsblindhet Att kategorisera efter kön Babyforskning Jämställdhetens ansikte Särartstänkande och likhetstänkande Genussystemet Männens roll i jämställdhetsarbetet i förskolan Genusforskning i klassrum och förskola Klassrumsforskning Genusforskning i förskolan En genusmedveten pedagogik Fyra utgångspunkter i en genusmedveten pedagogik Att bevaka könsgränser Den manliga normen i förskolan De könsmärkta rummen Flickor och teknik Att jobba kompensatoriskt Målsättning för ett jämställdhetsarbete Genusarbete i flickgruppen Genusarbete i pojkgruppen Att jobba individuellt med barnen Föräldrarna – ett hinder eller ett stöd Pardans och jämställdhet Illustrationer av Carina Kågström.

Läs mer om Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken

Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen