Modernt inköp

Modernt inköp

I dag köper de flesta företag in mycket av det som förr sköttes av de egna medarbetarna. Andelen inköp ökar hela tiden. Därför har inköp övergått från att vara en kameral syssla till att bli en strategisk uppgift som tar sig ända in i styrelserummen. I Modernt inköp ligger fokus på att leda förädlingskedjan, med betoning på strategi, kommunikation och motivation. Läsaren introduceras i metoder för att utveckla inköpsstrategier, organisera arbetet och kommunicera med leverantörsmarknaden. Modernt inköp handlar också om att hitta nya strukturer som inte bara är effektiva, utan även hållbara för människor, miljö och samhälle. Bokens första del innehåller en grundlig introduktion till inköpsämnet, med inriktning på att träna analytisk och kommunikativ förmåga. Utgångspunkten är att organisera medarbetare och leverantörer så effektivt som möjligt. Här behandlas även alla grundläggande begrepp. I den andra delen finns mer sofistikerade modeller kring bland annat beslutsfattande, kategoriprojekt och affärssystem. Konkreta exempel visar hur inköparen kan hantera olika situationer och hur inköpsteorierna kan tillämpas i praktiken. I rollspel och övningar får läsaren färdighetsträning. Modernt inköp kan användas både på enstaka kurser och som referensverk för längre utbildningsprogram. Den passar för såväl akademiska kurser som yrkesinriktade utbildningar. Boken är även användbar för yrkesverksamma som vill förkovra sig inom inköpsområdet.

Läs mer om Modernt inköp

Modernt inköp

Ekonomi & Management

Hitta Ekonomi & Management även hos:





Rulla till toppen