I dag köper de flesta företag in mycket av det som förr sköttes av de egna medarbetarna. Andelen inköp ökar hela tiden. Därför har inköp övergått från att vara en kameral syssla till att bli en strategisk uppgift som tar sig ända in i styrelserummen. I Modernt inköp ligger fokus på att leda förädlingskedjan, med betoning på strategi, kommunikation och motivation. Läsaren introduceras i metoder för att utveckla inköpsstrategier, organisera arbetet och kommunicera med leverantörsmarknaden. Modernt inköp handlar också om att hitta nya strukturer som inte bara är effektiva, utan även hållbara för människor, miljö och samhälle. Bokens första del innehåller en grundlig introduktion till inköpsämnet, med inriktning på att träna analytisk och kommunikativ förmåga. Utgångspunkten är att organisera medarbetare och leverantörer så effektivt som möjligt. Här behandlas även alla grundläggande begrepp. I den andra delen finns mer sofistikerade modeller kring bland annat beslutsfattande, kategoriprojekt och affärssystem. Konkreta exempel visar hur inköparen kan hantera olika situationer och hur inköpsteorierna kan tillämpas i praktiken. I rollspel och övningar får läsaren färdighetsträning. Modernt inköp kan användas både på enstaka kurser och som referensverk för längre utbildningsprogram. Den passar för såväl akademiska kurser som yrkesinriktade utbildningar. Boken är även användbar för yrkesverksamma som vill förkovra sig inom inköpsområdet.
Relaterade produkter
Journalistik och content marketing
Vad är egentligen skillnaden på journalistik och annat redaktionellt innehåll…
VAD ÄR ETT BRA KONTOR?
I ”Vad är ett bra kontor? Olika perspektiv på Sveriges…
Med uppdrag att växa – Om ansvarsfullt företagande
I den här boken delar Anders Dahlvig med sig av…
Att ge ut en bok : så gjorde jag!
Drömmer du om att skriva och ge ut en bok…
Historien om den svenska vindkraften : hur det började läget idag framtid
Den svenska vindkraftens utveckling från 1975 och framåt. Nuläge potential…
21 tips för ett rikare liv
Det är när människor mår bra som företag går bra.…
OFFERT : Boosta din Försäljning
Kan en medelmåttig säljare bli en stjärnsäljare och hur kan…
Internationalisering i en global värld – – från innovation till marknadsledare
Hur kan man få företag att växa? Den här boken…
Helikopterfaktorn : en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern
Det nya arbetslivet — mitt i en digital revolution —…
Utveckling genom relationer : inre kompass i en föränderlig värld – metodbok för individer team och organisationer
Organisationer behöver se över sitt sätt att få effekt i…
Handbok i kundinvolvering : kundorienterat utvecklingsarbete steg för steg
Boksläpp: Handbok i kundinvolvering Carina Rislund och Glenn Jonasson har…
10 tips för mångfald : Praktisk handbok i att skapa lönsamhet genom mångfald & inkludering
Mångfaldsarbete är lönsamt. Framgångarna beror på att företag som värdesätter…
Mastering the Art of Success
Den legendariska bäst-säljande författaren Jack Canfield har tillsammans med en…
Att sälja det egna företaget – en guide baserad på egna erfarenheter
Som ägare till mindre företag har man ofta svårt att…
Ändamålsparagrafen – Ledarskap i folkrörelser
Här lyfts folkrörelsernas särprägel och det unika ledarskap som går…