Denna bok handlar om ”den tredje vägen” till kunskap – en ny mindful, kontemplativ pedagogik. Det är en pedagogisk form för lustfyllt lärande väl lämpad för barn och ungdomar i dagens och morgondagens skola. I boken beskriver författaren forskningsfältet som handlar om mindfulness och andra kontemplativt baserade metoder. Läsaren får veta vad som händer i hjärnan när vi tränar mindfulness men också vilka psykologiska och pedagogiska effekter som sådan träning ger. I boken presenteras också metoder som kan användas i klassrummet för att öka både kunskapsglädje och hälsa. Författaren beskriver hur vi kan hjälpa barn och unga att minska sin stress och öka sin psykiska hälsa genom att: utveckla inre styrkor och finna trygghet utveckla ett sant själv och finna egna vägar öka den empatiska förmågan hitta glädjen i kunskap och lärande. Många övningar beskrivs som metakognitiv träning och strategier för hur vi tänker. I ett avslutande kapitel behandlas tekniker och metoder som kan användas av både lärare och föräldrar. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och skola, socionomer, skolsköterskor, psykologer, skolläkare men också till alla andra som arbetar professionellt med barn och unga samt föräldrar.
Läs mer om Mindfulness i skolan : hälsa och lärande bland barn och unga