Mikroekonomi introducerar ämnet mikroekonomi på ett pedagogiskt och illustrativt sätt. Mikroekonomi är det vetenskapsområde som analyserar hur marknader för olika varor eller tjänster fungerar. Boken presenterar grundläggande begrepp, förhållanden och teorier som ligger till grund för hur individer eller hushåll fattar sina konsumtionsbeslut. Till detta kopplas hur företag fattar sina produktionsbeslut, det vill säga vad som ska produceras och hur det produceras. Innehållet i boken är uppbyggt kring hushållen och företagen som utgör huvudaktörerna i en ekonomi och förklarar de analytiska verktyg som används av nationalekonomer för att besvara många av de ekonomiska frågor som samhället ställs inför. Boken inleds med en övergripande diskussion av marknadens roll i en ekonomi för att sedan ge en djupare förklaring till marknadsaktörernas beteenden. Olika marknadsformer analyseras och uppkomsten av olika marknadsmisslyckanden diskuteras. De mer teoretiska avsnitten blandas med tillämpningar för att förtydliga och visa på olika områden där mikroekonomi kan användas för att förklara ekonomiska fenomen. I denna tredje upplaga har alla kapitel och figurer reviderats, därutöver har nya exempel och fördjupningsrutor lagts till. Många samhällsekonomiska problem kan lättare förstås och lösas genom att tillämpa mikroekonomisk teori. Boken lämpar sig för grundläggande kurser inom mikroekonomi men kan med fördel även läsas av den som vill skaffa sig en bättre förståelse för ämnet. Till boken finns en webb med kapitelvisa sammanfattningar och övningar samt boken i digital form så att den kan läsas på läsplatta. Instruktioner för hur man kommer åt materialet på webben finns på omslagets insida.
Läs mer om Mikroekonomi : teori och tillämpningar (bok + digital produkt)