Chadbergmodellen är ett nytt verktyg som skapar samstämmiga förväntningar bland mötesdeltagare för att göra kommunikationen så effektiv som möjligt, något som är centralt inte minst i interkulturella sammanhang. Varje mötesnivå på Chadbergskalan bestäms utifrån nivåns krav på språkbruk, förberedelse, genomförande och uppföljning. Vårt målfokus på varje möte symboliseras i Chadbergskalan av en luftballong över ett landskap. Beroende på trycknivå (nödvändighetsnivåer) och dis (tydlighetsnivåer) framträder detaljerna i ballongen mer eller mindre tydligt. Då deltagarna är införstådda med kriterierna, blir mötena effektiva. Chadbergmodellen omfattar Chadbergskalan, och de verktyg som bidrar till förståelsen för skalans olika nivåer i teori och praktik. Boken ger dig också många verktyg för att förstå och agera optimalt i affärsvärldens globala miljöer, och ger förslag på hur man etablerar ett kommunikationskontrakt med sitt arbetslag eller globala team. Rikt illustrerad och med många checklistor lämpar sig Meningsfulla möten som utbildningsmaterial inom ledarskap, mötesteknik och interkulturell kommunikation. Boken vänder sig till dig som är chef, mötesledare, mötesdeltagare och alla som har ett intresse av kulturell kompetens (CQ) och möteskultur. Pia Moberg är författare, utbildare, kursutvecklare & VD. Pia innehar en PhD i ämnet japanska vid Göteborgs universitet. Forskningsfokus ligger på interkulturell kommunikation (CQ), ledarskap och mötesteknik. Hon är certifierad verksamhets- och ledarskapscoach och bor i Göteborg. Peter Chadwick är ingenjör, projektledare, pilot interkulturell coach och konsult. Han bor i Frankrike. Thomas Feiner har illustrerat Chadbergskalans modell och dess olika nivåer. Carl Stenmark har formgivit boken och gjort övriga illustrationer.
Relaterade produkter
Journalistik och content marketing
Vad är egentligen skillnaden på journalistik och annat redaktionellt innehåll…
VAD ÄR ETT BRA KONTOR?
I ”Vad är ett bra kontor? Olika perspektiv på Sveriges…
Med uppdrag att växa – Om ansvarsfullt företagande
I den här boken delar Anders Dahlvig med sig av…
Att ge ut en bok : så gjorde jag!
Drömmer du om att skriva och ge ut en bok…
Historien om den svenska vindkraften : hur det började läget idag framtid
Den svenska vindkraftens utveckling från 1975 och framåt. Nuläge potential…
21 tips för ett rikare liv
Det är när människor mår bra som företag går bra.…
OFFERT : Boosta din Försäljning
Kan en medelmåttig säljare bli en stjärnsäljare och hur kan…
Internationalisering i en global värld – – från innovation till marknadsledare
Hur kan man få företag att växa? Den här boken…
Helikopterfaktorn : en överlevnadsguide för chefer i digitalåldern
Det nya arbetslivet — mitt i en digital revolution —…
Utveckling genom relationer : inre kompass i en föränderlig värld – metodbok för individer team och organisationer
Organisationer behöver se över sitt sätt att få effekt i…
Handbok i kundinvolvering : kundorienterat utvecklingsarbete steg för steg
Boksläpp: Handbok i kundinvolvering Carina Rislund och Glenn Jonasson har…
10 tips för mångfald : Praktisk handbok i att skapa lönsamhet genom mångfald & inkludering
Mångfaldsarbete är lönsamt. Framgångarna beror på att företag som värdesätter…
Mastering the Art of Success
Den legendariska bäst-säljande författaren Jack Canfield har tillsammans med en…
Att sälja det egna företaget – en guide baserad på egna erfarenheter
Som ägare till mindre företag har man ofta svårt att…
Ändamålsparagrafen – Ledarskap i folkrörelser
Här lyfts folkrörelsernas särprägel och det unika ledarskap som går…