Mellan raderna : Strategier för en tolkande läsundervisning

Mellan raderna : Strategier för en tolkande läsundervisning

Britta Stensson vill presentera en metod för hur man i skolan kanarbeta med litteraturläsning på ett reflekterande och tolkande sätt. Boken, som har sin grund i en klassrumserfarenhet, är ett försök att utifrån en helhetssyn på litteraturläsning och samtal visa hur man metodiskt kan bygga upp en litterär klassrumspraktik. Britta Stensson definierar och diskuterar de kognitiva verktyg som vi alla (ofta omedvetet) använder då vi försöker förstå och tolka texter. Dessa verktyg försöker hon på ett konkret sätt demonstrera. Hon visar på hur man i skolan kan skapa ett läsande rum där barnen tillsammans med de vuxna arbetar med de strategier som de behöver för att tänka och förstå och nå ett djup i sin läsning. Utifrån en grundsyn, där viktiga ledord är reflektion, tolkning och samtal, vill hon visa på olika sätt att undervisa.Britta Stensson arbetar som lärare på låg- och mellanstadiet i Rannebergen, Angered.4:e tryckningen.

Läs mer om Mellan raderna : Strategier för en tolkande läsundervisning

Mellan raderna : Strategier för en tolkande läsundervisning

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen