Yttrandefrihet och tryckfrihet i tryckta och digitala medier samt radio och tv. Detta är den första boken i en serie om tre. Medierätt 1–3 tar tillsammans ett helhetsgrepp på mediejuridiken genom att fokusera på sådana lagar och regler som reglerar innehållet i våra olika medier. Medierätt 1 behandlar de grundläggande reglerna om yttrande- och tryckfrihet samt pressetik reglerna för periodisk skrift yttrande- och tryckfrihetsbrotten ansvarssystemet för tidningar, för radio- och tv-sändningar och på webben den speciella rättegångsordning som gäller för yttrande- och tryckfrihetsbrott internet, radio- och tv-medier regler om sändningstillstånd regler för innehållet på internet och i ett radio- eller tv-program regler för radio- och tv-reklam, sponsring, produktplacering och otillbörligt kommersiellt gynnande gränsdragningen mellan reklam och icke-kommersiellt medieinnehåll Denna fjärde upplaga är utökad med ett flertal exempel. Även avsnittet om ansvaret för material på internet har utökats samt de nya reglerna om produktplacering och ny myndighetsorganisation på radio- och tv-området. Medierättsböckerna är skrivna för att användas på utbildningar inom medieområdet. Medierätt 2 behandlar den marknadsrättsliga lagstiftningen som utgör den legala ramen för det kommersiella innehållet i media, dvs. reklamen. Medierätt 3 behandlar upphovsrätt och orienterar om övriga immateriella ensamrätter som aktualiseras i medieinnehållet. Fjärde upplagan Medierätt 2 Medierätt 3
Hitta Ekonomi & Juridik även hos: