Medborgerlig bildning : om varför man studerar på högskola

Medborgerlig bildning : om varför man studerar på högskola

Varför studerar man på högskola? Det sägs ofta att utbildning är ett sätt att bli anställningsbar och få ett bra och välbetalt jobb. Men i en levande demokrati behövs medborgare som engagerar sig i mer än den egna karriären och inte nöjer sig med snäva yrkeskunskaper. Medborgerlig bildning handlar om att skaffa sig de kunskaper och färdigheter som behövs för att tillsammans med andra verka för det gemensamma bästa i demokratiska beslut, yrkesutövning och möten med andra människor. När förtroendet för demokratin minskar i många länder är bildningstanken mer aktuell än någonsin. Medborgerlig bildning handlar om hur högre utbildning kan bidra till en hållbar demokrati och ett bättre samhälle. Ur bokens innehåll: •  egenintresset och det gemensamma bästa •  samhället som marknad och medborgerlig offentlighet •  bildningstanken från antiken och framåt •  praktisk klokhet och professionellt omdöme i yrkeslivet. Boken passar för introduktionskurser till högskoleutbildningar inom samhällsvetenskap, humaniora och andra områden. Utbildningstiden är ett tillfälle att hitta ett personligt engagemang i något större än den egna karriären och skaffa sig kunskaper och färdigheter för att kunna lösa samhällsproblem tillsammans med andra genom diskussioner där de goda argumenten fäller avgörandet. Det är kärnan i vad jag kallar medborgerlig bildning.

Läs mer om Medborgerlig bildning : om varför man studerar på högskola

Medborgerlig bildning : om varför man studerar på högskola

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen