Matematik för lärare, Delta Didaktik är en bok i matematikdidaktik för lärarstuderande och verksamma lärare. Den tar upp matematikdidaktiska frågor som inte är knutna till något visst matematiskt tema. Det handlar bland annat om lärandeteori och undervisningsteori för matematik, samt om matematikundervisningens historia, om underbyggnadsproblem i matematikundervisningen och om olika uppfattningar om vad själva matematikämnet är. Här finns många exempel på elevarbeten och klassrumsdiskussioner, vilket kan knyta innehållet till skolans verklighet och bidra till läsarens yrkesmässiga utveckling. Boken ger en god grund för alla som ska undervisa i matematik. Den är tänkt för lärarstuderande och för verksamma lärare som vill fördjupa sina kunskaper i matematikdidaktik. I serien Matematik för lärare finns även Y (Ypsilon) Grundbok band 1 och 2. Dessa två band behandlar det matematiska innehållet i grundskolan. I direkt anslutning till ämnesinnehållet behandlas de matematikdidaktiska frågeställningar som är relevanta. Matematik för lärare, Delta Didaktik, har följande indelning: I Matematiklärande II Undervisning i matematik III Matematikdidaktiska skolor IV Metaperspektiv på matematik och matematikundervisning Författare: Jeppe Skott, Kristine Jess, Hans Christian Hansen och Sverker Lundin (kapitel 12). De tre förstnämnda är verksamma inom den danska lärarutbildningen. Jeppe Skott är även professor i matematikdidaktik vid Växjö universitet. Sverker Lundin är verksam vid Göteborgs Universitet. Översättning: Joachim Retzlaff Fackgranskare för den svenska utgåvan: Mikael Holmquist, universitetslektor vid Enheten för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet samt Johan Häggström, universitetslektor vid Enheten för ämnesdidaktik, Göteborgs universitet och vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning.
Läs mer om Matematik för lärare, Delta Didaktik