Marknadsföringsrätten har över tid gett upphov till ett ganska stort antal böcker och artiklar på olika nivåer allt sedan Sverige blev ett europeiskt föregångsland genom 1970 års lag mot otillbörlig marknadsföring. Däremot har marknadsföringslagen aldrig tidigare blivit föremål för en regelrätt lagkommentar. Förklaringen kan vara att området är det närmaste vi i Sverige kommer det man kan kalla för ett system av judge made law. Lagen fastställs och utvecklas av rättsliga prejudikat. Författningens centrala delar är ganska öppna och domarnas tolkning görs på ett sådant sätt att det kontinuerligt skapas ny lag på grundläggande rättsliga principer. Den här boken vänder sig i första hand till jurister som har anledning att tolka och tillämpa marknadsföringslagen. Men den kan säkert genom sin omfattande och översiktliga redovisning av praxis även komma till nytta både i undervisning och som referensbok. Marianne Levin är efter emeritering år 2009 återanställd som professor i civilrätt på Stockholms universitet där hon framgångsrikt har ägnat sig år immaterialrätt och marknadsrätt. Marianne Levin är ordförande i Svenska Föreningen för Immaterialrätt (SFIR) och sitter i styrelsen för Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt vid Stockholms universitet (IFIM). Hon promoverades år 2004 till hedersdoktor vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors.
Läs mer om Marknadsföringslagen en kommentar