Människors miljöer

Människors miljöer

Vi föds alla in i en viss tidsperiod, på en bestämd plats och i en bestämd social miljö. Våra livsvillkor är mycket olika, men vi måste alla lära oss hantera den livssituation vi fötts till och skapa vårt eget liv. Läs mer Människors miljöer handlar om detta och om hur vi människor möter, bemöter och samspelar med varandra. Vad vi bär med oss av livshistoria och uppfattningar vid möten med andra. Hur bra eller dåligt vi känner oss själva och hur vår inlevelse och förståelse av andra påverkar hur vi upplever och tolkar andra människor. I början på varje kapitel finns en uppgift som aktiverar eleverna redan inledningsvis. Därefter varvas texten med diskussionsuppgifter och reflektionsövningar samt fallbeskrivningar med tillhörande uppgifter. Varje kapitel avslutas med ytterligare övningar som bearbetar och fördjupar texten. I slutet på kapitlet finns också en sammanfattning som både kan inleda och avsluta arbetsområdet. För att underlätta inläsning finns marginalord utsatta vid texten. Utmärkande drag – Den mänskliga kreativiteten och den sociala gemenskapens betydelse är ett övergripande tema – Varje kapitel inleds med en elevuppgift för att aktivera läsaren – Faktatexten varvas med diskussionsuppgifter, reflektionsövningar och fallbeskrivningar Om författarna Vi har skrivit våra läroböcker utifrån en pedagogik där man genom fallbeskrivningar kombinerat med reflektions- och diskussionsuppgifter kan skapa en plattform för lärande som engagerar både elevernas rationella kompetens och deras empatiska förmåga. Britt-Inger Olsson är gymnasielärare i barn- och fritidsämnen och psykologi, samt specialpedagog och lärare på högskolan i specialpedagogik. Kurt Olsson är gymnasielärare i filosofi, religionskunskap och svenska.

Läs mer om Människors miljöer

Människors miljöer

Fakta

Hitta Fakta även hos:





Rulla till toppen