Hans Werthén är något av en symbol för efterkrigstidens företagsledare, de som började som planerande tekniker men fick skola om sig till parerande affärsmän när utvecklingen abrupt tog en ny väg på 1970-talet. Under sin första aktiva tid var han närmast okänd. Det var då Hans Werthén introducerade TV-teknik i Sverige, arbetade med LM Ericssons produktionskapacitet och började ta Electrolux ut ur en svår kris. Inte förrän under andra delen av 1970-talet begrep journalisterna att Hans Werthén var landets mest spännande företagsledare. Och när först konsulterna och sedan akademikerna plockade fram entreprenörsmodellen ur universitetsgarderoben fanns Hans Werthén redan där som praktikfall. Han blev främsta förebilden för nästa generations ledare, den som nu befolkar styrelserna. Hans Werthén råkade vara både supertekniker och företagarson. Han begrep bättre än de flesta vad omställningen krävde, ett nytt fokus på affärer och flexibilitet. Till legenden om Hans Werthén hör också det sätt som han använde humorn till att bryta motstånd och konservatism. Få företagsledare kan vara mer förtjänta av en biografi. Att den kunnige stilisten Carl Uggla tagit sig an utmaningen är glädjande. Det är svårt att skildra ett liv där så mycket hände men så lite dokumenterades i skrift. Werthén och hans medarbetare avskydde nämligen pappersarbete och formella möten. Uggla har trots detta lyckats pussla ihop en berättelse där förvånansvärt mycket av essenser och innehåll finns bevarat. Det är en både underhållande och seriös bok, inte bara om en viktig företagsledare utan om en epok i svenskt näringsliv. Att författaren bemödat sig att beskriva en människa med styrkor och svagheter gör att den bör stå kvar bland klassikerna på bokhyllan i framtiden. Ronald Fagerfjäll
Läs mer om Man säljer inga julgranar på annandagen : en bok om Hans Werthén