”Det här är typ det bästa vi har gjort. Jag vet inte om jag nånsin har pratat så mycket om böcker.” (Elevcitat) Den här boken handlar om litteratursamtalets pedagogik. Med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt presenteras olika aspekter av ett lyckat litteratursamtal: läsande elever följsamma lärare gemensamt lärande och det betydelsefulla samarbetet. Litteratursamtalets pedagogik innebär mycket mer än en metod för litteratursamtal. Här möjliggörs elevers lärande och utveckling på ett intellektuellt socialt och personligt plan. Pedagogiken bygger på att människor lär i samverkan med varandra. I boken presenteras lärares och elevers upplevelser av läsning och litteratursamtal i form av berättelser. Här gestaltas också hur samverkan mellan lärare och forskare kan genomföras och hur detta främjar lärares professionella utveckling och lärande. Konkreta råd varvas med teoretiska resonemang som fördjupar förståelsen för litteratursamtalens roll och plats i svenskundervisningen. Litteratursamtalets pedagogik vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning. Även rektorer lärarutbildare forskare och andra som intresserar sig för skolutvecklingsfrågor och praktiknära forskning kan finna boken intressant. Ulrika Bergmark är biträdande professor och docent i pedagogik vid Luleå tekniska universitet och har tidigare arbetat som gymnasielärare i svenska. Sara Viklund är gymnasielärare och förstelärare i svenska vid Strömbackaskolan i Piteå.
Läs mer om Litteratursamtalets pedagogik : Relationer lärande och utveckling