I den här boken låter författaren Carina Fast oss följa sju barn, från deras fjärde till sjunde levnadsår. Barnen växer upp i olika sociala, kulturella och religiösa miljöer. Vi får följa dem i deras hem och vidare till förskola och skola. Författaren beskriver de textvärldar, inte minst från populärkultur och nya medier, som barnen kommer i kontakt med och själva praktiserar. Carina Fast betonar hur viktigt det är att förskola och skola tar vara på och bygger vidare på barnens egna erfarenheter och kunskaper om texter, läsande och skrivande för att skapa en kontinuitet i barnens lärande. I denna andra upplaga av boken får vi i ett helt nyskrivet kapitel återknyta bekantskapen med ”barnen”. De är nu 18–19 år och i färd med att lämna skolan och träda ut i samhället. Hur ser de på sina liv? Vad har format dem? De berättar om uppväxt med familj och kamrater. Men också om bostadsområden, skola och literacyutveckling. Och inte minst, om hur de ser på sin framtid. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år men också till forskare med intresse för barns och ungas uppväxt och levnadsvillkor. ??Andra upplagan
Läs mer om Literacy – – i familj, förskola och skola