Lekfullt samspel i förskolan

Lekfullt samspel i förskolan

Lek och lekfullt samspel är viktigt för barns upplevelse av att ha en bra barndom. Men det är pedagogernas synsätt, värderingar och förhållningssätt som avgör om förskolan blir en inkluderande miljö där alla är likvärdiga och känner att de är självklara deltagare i gemenskapen. Förskoleutvecklare Kari Pape delar med sig av sina erfarenheter av hur man systematiskt och målinriktat kan arbeta för en gemensam syn på hur alla barn ska få goda lekmöjligheter. Steg för steg beskriver hon hur arbetslaget kan arbeta processinriktigt för att skapa en inkluderande vardag där barn och vuxna är lika mycket värda. Hon lägger särskild vikt vikt vid förskolechefens och förskollärarens ansvar och roll i den processen. Lekfullt samspel i förskolan är ett konkret verktyg för att gå från tanke till handling och ett stöd i att hantera balansen mellan lek, omsorg och lärande. Innehåll Inledning av Margareta Öhman Del 1 Solsidor och skuggsidor i förskolan Leken är en central i en bra barndom Lekgemenskap och inkluderande miljöer Social kompetens och en bra barndom Vuxnas roll i upplevelsen av en bra barndom Våra prioriteringar spelar stor roll för barndomen En bra barndom – likvärdighet i praktiken Del 2 Utvecklingsarbete handlar om att skapa förändring Att leda arbetslag i förändring av praxis Ta pulsen på lekmiljön i den egna förskolan Processorienterad plan för att stärka lekgemenskapen Praktikberättelser stärker lek och lekfullt samspel Systematiskt arbete med enskilda barn Ta med föräldrar i arbetet och dela kunskaper

Läs mer om Lekfullt samspel i förskolan

Lekfullt samspel i förskolan

Psykologi & Pedagogik

Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen