Ho¨gskolor och universitet har under senare decennier expanderat kraftigt – och med det tilltagande lednings- och styrformer. Dessa former pra¨glas alltmer av en myndighetslogik som riskerar att kollidera med och att tra¨nga undan en god ka¨rnverksamhet det vill säga bra utbildning och forskning. Allt oftare görs prioriteringar med fokus på att arbetet formellt ska gå ra¨tt till konflikter undvikas och att det utåt ska se bra ut. Vad innebär då denna utveckling och vad blir konsekvenserna för kärnverksamheterna – forskning och utbildning? I antologin Ledning och (sned-)styrning i högskolan diskuteras detta av ett antal forskare och lärare – ma°nga med egna erfarenheter av att arbeta som rektor prefekt studierektor eller forskningsledare. Författarna skildrar vilka utmaningar la¨rosa¨ten i dag brottas med och som olika lednings- och styrformer inte alltid kommer tillrätta med utan snarare skapar eller fo¨rsta¨rker. Förhoppningen a¨r att boken ska bidra till en ba¨ttre organisering av universitet och högskola samt ge inspiration och ide´er om hur ka¨rnverksamheten kan utvecklas pa° ett sa¨tt som vidmaktha°ller dess professionella integritet och oberoende gentemot floskler byra°kratisk styrning och dumheter i allma¨nhet.
Läs mer om Ledning och (sned-)styrning i högskolan