Ledarskap i klassen

Ledarskap i klassen

Färdigheter i ledarskap är den viktigaste förutsättningen för att lärare ska lyckas i sitt arbete. Undervisning och ledning är kärnan i läraryrket och målet är att skapa en god lärmiljö där eleverna kan utveckla sina kunskaper och sociala förmågor. Elever trivs och lär sig bäst i sociala sammanhang och de har stort behov av kontakt med varandra. Därför kan man förvänta sig liv och rörelse i skolan. Bråk, oro och konflikter kan uppstå när elever samspelar och får utveckla sig. Samtidigt finns det behov av arbetsro på lektionerna för att eleverna ska ha möjlighet att lyssna på läraren och på varandra, fördjupa sig i en text, lösa problem eller helt enkelt få arbeta i fred.  Ledarskap i klassen ger en översikt över vad forsknings- och facklitteraturen har att säga om ledarskap i klassrummet. Principer för praktik beskrivs utifrån olika teoretiska perspektiv, tillsammans med den forskning och de erfarenheter de baseras på. Även om det råder en utbredd enighet om att vissa principer fungerar bättre än andra, är ledarskap också en fråga om vilka mål och värderingar lärare prioriterar.  Lärare, studenter på lärarutbildningar och andra med intresse för skolans interna aktiviteter kommer att finna givande material för debatt, inspiration och eftertanke i boken.

Läs mer om Ledarskap i klassen

Ledarskap i klassen

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen