Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2010-talet. Områden som behandlas i boken är förskolechefens uppdrag, bl.a.: förtydligat ansvar styrning och ledning arbetslag och ansvarsfördelning socialtjänst och förskola det pedagogiska programmet kvalitetsarbetet skollag, läroplan och dokumentation lärarnas kompetens förändrade krav på förskolechefen. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som finns för verksamheten får konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Sammantaget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars föräldrar arbetar eller studerar. Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.
Läs mer om Ledarskap i förskolan
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: