Lärande är ett område som alla människor berörs av och utvecklar varje dag, oavsett var vi befinner oss. Det lärande författarna behandlar i den här boken är det avsiktliga och planerade lärandet för små barn i förskola och förskoleklass. Förskolans uppdrag har förflyttats från att i hög grad ha varit omsorgsinriktat till att alltmer riktas mot lärande. Denna förändring ska ske utifrån små barns betingelser att lära och inte utifrån de former för lärande som finns i grundskolan. Författarna utgår från en modell som framgångsrikt använts i skolan för att utveckla barnens lärande, ’learning study’, men i boken beskrivs hur modellen anpassats och förändrats till de betingelser som gäller för små barns lärande. Att arbeta med ’learning study’ i förskolan innebär systematiska och noggranna observationer av barnens förmågor och utvecklingsbehov, som sedan ligger till grund för skapandet av aktiviteter för barnen i syfte att utveckla deras lärande i riktning mot läroplanens mål. Boken riktar sig till dig som student på utbildning till lärare i förskola och förskoleklass. Den vänder sig dessutom till verksamma lärare som redan arbetar i dessa skolformer.
Läs mer om Learning study i förskolan