Toyota visar vägen! Kan en verksamhetsfilosofi utvecklad för biltillverkning i Japan bidra till att Sverige utvecklar bättre offentliga tjänster? Diskuterar hur begreppet lean kan tillämpas i stat och kommun för att leva upp till regeringens förvaltningspolitiska mål som de uttrycks i bl.a. proposition 2009/10:175 Redovisar intervjuer som genomförts med företrädare för tolv statliga och regionala myndigheter samt fem kommuner.* Exempel på åtgärder i en lean-satsning: Identifiera vad som är av värde för medborgaren för att kunna eliminera vad som i lean kallas »slöserier» Mäta s.k. verklig resp. onödig efterfrågan och i möjligaste mån eliminera den senare typen Lägga tonvikt på »människan i systemet» med mer ansvar på medarbetarna i mötet med medborgarna. Medborgarens behov medarbetarens professionella kunskaper samt gällande regelverk är centrala utgångspunkter. * Arbetsförmedlingen Bolagsverket CSN Läkemedelsverket Försäkringskassan Länsstyrelsen i Västerbottens län Migrationsverket Rikspolisstyrelsen och polisen i Uppsala län Skatteverket Skellefteå tingsrätt Verket för högskoleservice samt kommunerna Bromölla Sundsvall Södertälje Vara och Östra Göinge.
Läs mer om Lean och systemsyn i stat och kommun – förutsättningar hinder och möjligheter