Läsning, läsvanor och läsundersökningar

Läsning, läsvanor och läsundersökningar

Resultaten från stora internationella läsundersökningar som PISA och PIRLS får ofta braskande rubriker i svensk massmedia. Länder rankas och ställs mot varandra, skolans roll värderas och politiker uttalar sig. Frågan är hur det egentligen förhåller sig. Läsning, läsvanor och läsundersökningar handlar om hur vi läser och vad vi läser. Författarna diskuterar bland annat hur faktorer som ålder, kön, socioekonomisk bakgrund och modersmål spelar in. De belyser också frågor som rör läsvanor och skolfaktorer i relation till barns och ungdomars läsutveckling samt resonerar kring de frågor som vi ofta söker ett mer nyanserat svar på: Hur läser svenska elever jämfört med elever i andra länder? Läser dagens elever sämre än vad elever gjorde tidigare? Vad kan skillnaderna bero på? Boken ger en sammanhållen, populärvetenskaplig översikt över hur barn, ungdomar men även vuxna läser i Sverige enligt resultat från olika läsundersökningar. Den vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskola, gymnasium och vuxenundervisning.

Läs mer om Läsning, läsvanor och läsundersökningar

Läsning, läsvanor och läsundersökningar

Psykologi & Pedagogik

    Hitta Psykologi & Pedagogik även hos:





Rulla till toppen