Bra läskompetens är en viktig förutsättning för lärande. Läsning är emellertid inte en färdighet som man tillägnar sig en gång för alla, utan det är något som kräver kontinuerligt arbete. Det mesta av det vi i dag vet om god läsförståelse och bra läsundervisning grundar sig på forsknings- och utvecklingsarbete som pågått de senaste 50 åren. Samtidigt visar nationella och internationella tester att läsundervisningen i den svenska skolan måste förbättras. I kölvattnet av PISA-tester och nationella läsprov har det blivit tydligt hur viktigt det är att arbeta systematiskt med läsundervisning även efter det att barnen har knäckt den första läskoden. I den här boken presenterar författaren teorier och begrepp om läsning och läskompetens, men ger även konkreta råd om hur lärare kan arbeta konstruktivt med att utveckla elevers läsförståelse i den egna undervisningspraktiken. Författaren behandlar också textbegreppet, lässtrategier, betydelsen av tidigare kunskaper och erfarenheter, motivation, metakognition samt bedömning av läsning med hjälp av olika slags läsprov. ”Läsdidaktik kombinerar gedigna teoretiska insikter med handfasta konkreta råd och är en alldeles ovanligt användbar bok för lärare och andra i nära kontakt med barn och ungdomar som behöver stöd i sin läsutveckling.” – Karin Taube, bokens fackgranskare och professor emerita, Umeå universitet Astrid Roe är forskare vid Institutet för lärarutbildning och skolforskning (ILS) vid Universitetet i Oslo. Sedan 1998 har hon arbetat med delen för läsning i PISA och har särskilt studerat norska elevers läskompetens och läsvanor. Översättare: Birgitta Önnerfält
Läs mer om Läsdidaktik – efter den första läsinlärningen