Den läsfrämjande bibliotekarien har det inte lätt. Det råder inga tvivel om att läsande är en prioriterad fråga, men hur prioriterat är det läsfrämjande arbetet för vuxna i praktiken? I den här boken ges exempel på hur man kan arbeta strategiskt med läsfrämjande utvecklingsarbete samt synliggöra den tid och de resurser som krävs. Bibliotekarien behöver teoretiskt förankrade metoder och, inte att förglömma, lästid. Kanske på arbetstid rentav! Att arbeta läsfrämjande är att leda eller vägleda, och inte sällan blir bibliotekarien både läscoach och biblioterapeut. Biblioterapi är ett nytt begrepp i Sverige, men det finns en lång tradition av forskning och praktik exempelvis i Storbritannien och Finland, också på biblioteken. Liv och litteratur är nära sammanflätade och böcker är bra för hälsan. Biblioterapi kan fungera som en sorts bokcirkel och kanske en ännu mer läsfrämjande sådan än den traditionella. Läs för att läka, läs för att leva. Nina Frid är bibliotekarie, initiativtagare till mötesplatsen Bokcirklar.se och handläggare för läsfrämjande på Statens kulturråd. Här sammanfattar hon erfarenheter om och reflektioner över vad läsfrämjande på bibliotek är och skulle kunna vara.
Läs mer om Läsa, läka, leva! : om läsfrämjande och biblioterapi
Hitta Litteraturvetenskap även hos: