Vilken slags profession är lärarkåren? Är lärarkåren ens en profession? Vad innebär autonomi och hur påverkas en yrkesgrupp av att det uppstår hierarkier inom den? Den här boken om förstelärarreformens införande i svensk skola för en nyanserad diskussion av dessa frågor som ytterst handlar om förutsättningarna för lärares yrkesutövning.Författarna visar att förestelärarreformen har stärkt lärarnas autonomi framför allt på ett organisatoriskt plan samtidigt som deras vardagsarbete påverkats i liten utsträckning. Reformen har bidragit till att lärarprofessionen splittrats eller stratifierats. Som följd har professionen stärkts i sin position i skolorganisationen samtidigt som skolledningen fortfarande styr urval av förstelärare och påverkar arbetsinnehåll. Organisering och professionalisering är därmed inte nödvändigtvis varandras motsatser. Med en stärkt lärarprofession som är mer organiserad kan skolan stärkas och klara av att möta en mer komplex omvärld. Lärarkåren och förstelärarna erbjuder en nyanserad förståelse av det så omtvistade professionsbegreppet och vad det betyder i förhållande till lärares yrkesutövning och autonomi. Boken vänder sig till studenter på olika lärarutbildningsprogram skolledarutbildningar och till yrkesverksamma lärare och skolledare.
Läs mer om Lärarkåren och förstelärarna – Splittrad stärkt och styrd profession