Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag. Områden som behandlas i boken är: • ledarstilar och psykologiska teorier • aspekter på ledarskap i klassrummet • elevinflytande och eget arbete • ledarskap i grupparbete • undervisning och lärande i helklass • specialpedagogiska insatser • lärares gemensamma ledarskap • undervisning och bedömning • lärare och rektorer i samverkan. Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap. Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
Läs mer om Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
Hitta Psykologi & Pedagogik även hos: