Vad är egentligen en ”lärande organisation”? Begreppet har definierats på flera olika sätt vilket lett till förvirring. Syftet med den här boken är att skapa ökad klarhet och ge en mer nyanserad bild av ”lärande organisation” än vad tidigare litteratur förmått göra. Läs mer I boken presenteras fem olika synsätt på lärande organisation (lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur, den äldre varianten av organisatoriskt lärande samt den nyare varianten av organisatoriskt lärande) ur fyra olika perspektiv (arbetsgivarperspektivet, arbetstagarperspektivet, samhällsperspektivet samt modeexploatörsperspektivet). Sammantaget ger detta inte mindre än 20 olika kombinationer som alla diskuteras i boken. Lärande organisationer förklarar olika sätt att förstå lärande i arbetslivet samt organisationers lärande. Den ger ökad insikt kring vilka organisationer som bör bli lärande organisationer samt vilken typ av lärande organisation de bör anamma. Dessutom granskas begreppet kritiskt och motargument presenteras. Om författarna Anders Örtenblad är professor i Organisation och Ledarskap vid Samhällsvetenskapliga Fakulteten, Universitetet i Nordland, Bodø, Norge. Ett av hans favoritämnen, såväl inom forskning som undervisning, är just ”lärande organisation”, samt hur denna idé sprids och reser. Han har publicerat artiklar och annat material om detta i flera olika vetenskapliga tidskrifter.
Läs mer om Lärande organisationer – vad och för vem!